Kasvun mittariksi 0-bileiden väli

Kasvun mittariksi 0-bileiden väli

Digitaalisia palveluita tarjoavien yritysten on mahdollista hakea eksponentiaalista kasvua, sillä palveluiden markkina-alue ei useimmiten tarvitse rajoittua kotimaahan. Liiketoiminnallisten kyvykkyyksien lisäksi myös teknologiavalintojen tulee mukautua nopeisiinkiin liikkeisiin tuotekehityksessä sekä mahdollistaa palveluiden käytön raju kasvu. Usein kasvun mittaaminen tuntuu jäävän kuitenkin perinteisten mittareiden, kuten liikevaihdon, kannattavuuden tai käyttäjämäärien varjoon. 

Yksi vaihtoehto kasvun mittariksi voisi olla 0-bileiden väli. Tämä tarkoittaa sitä, että valitaan jokin perinteisistä mittareista esimerkiksi liikevaihto. Valitaan sopiva summa, jonka saavuttaminen ei ole itsestäänselvyys. Uuden digi-palvelun kohdalla summa voi olla 100 000€. Kun kyseinen liikevaihto on saavutettu, sitä juhlistetaan yrityksen kulttuuriin sopivalla tavalla. Kun liikevaihtoa tulee 200 000€, pidetään uudet juhlat. Samalla juhlien välinen aika asettaa 0-bileiden mittarille arvon. Sama toistetaan jokaisen sadan tonnin kohdalla. Mikäli kasvu on kiihtyvää, niin juhlia pitäisi tulla yhä kiihtyvään tahtiin 0-bileiden välin lähestyessä kohti nollaa. Miljoonan kohdalla laitetaan seurattavaan liikevaihtoon yksi nolla perään, jolloin tavoitteen saavuttaminen vaikeutuu merkittävästi. 

Sopisiko tämä KPI teidän yritykseenne?
 

Please reload

Uusimmat

Please reload

Arkisto

Please reload

Tagit

Please reload

CYBERMIND OY

+358 40 722 8840

©2020 CYBERMIND OY

Cybermind Oy
PL 275
00101 Helsinki, Finland